Hva er e-sport?

E-sport er en konkurranseform med dataspill, enten som lagspill eller individuelt. Forskjellen på e-sport og gaming ligger i organisering og konkuranse. Gaming foregår hjemme, sammen med venner eller alene og er en hobby, mens e-sport er organisert i lag hvor man møter til trening opptil flere ganger i uken og deltar i serie og turneringsspill sammen med laget sitt, eller som individuell utøver. Hvis man vil sammenligne med f.eks. fotball så er gaming å ta med en ball ut i hagen og spille uorganisert med venner eller drive med ballek, mens e-sport er å delta aktivt i en fotballklubb med treninger og kamper til faste tider gjennom sesongen.
Blant e-sportgrenene i Norge nå finner vi alt fra CS GO (skytespill) til FIFA (fotballspill), med fokus på både enkeltprestasjoner og skikkelig lagarbeid. Det finnes ulike spill for aldersgrupper helt fra 8 år opp til de som er beregnet på 18+.

Vikåsen IL og e-sport

Vikåsen IL har siden høsten 2022 hatt ett breddetilbud i e-sport. Det består for tiden av to lag i Overwatch 2, og to lag i Rocket League. Treningene våre er i dag tirsdager for Rocket League og torsdager for Overwatch 2. I tillegg har vi hatt åpen trening på søndager for begge disiplinene. Nye treningstider vil bli satt opp etter behov. Seriekampene har vært på mandager, men dette kan endre seg fra sesong til sesong.

Fasiliteter

Vi har to e-sportrom med plass til 6 og 7 maskiner, hvor vi holder treninger og spiller kampene våre. Det er fult utstyrte spillmaskiner, så ingen skal behøve å ha med eget utstyr for å kunne delta.

Priser

Tilbudet koster 700 kr. i halvåret i særavgift, pluss 300 kr. i året i medlemskap til Vikåsen IL, og vil dekke alt man trenger for å kunne delta på treninger og kamper gjennom året.

Interessert?

Er du kanskje interessert i å begynne med e-sport hos oss, eller bare har lyst til å komme på en trening for å se? Fyll ut skjema her, så tar vi kontakt med deg og avtaler videre. Hvis du vil se mer om de aktuelle spillene, se på disse sidene for Overwatch og Rocket League.

Mer om e-sport i Vikåsen IL